Aktualności


14.04.2024 r.


10.03.2024 r.


10.03.2024 r.


10.03.2024 r.

 

Plakat do pobrania


28.01.2024 r.

 

Słowo Metropolity Gdańskiego

na peregrynację relikwii bł. rodziny Ulmów

Peregrynacja relikwii bł. rodziny Ulmów

Program


26.12.2023 r.

Plan Kolędy

02 – 27.01.2024

02.01.2024 od 16:00 (wtorek)
Bielkowo – ul. Szkolna (lewa strona, bloki bez nr 17)
Bielkowo – ul. Szkolna (prawa strona), ul. Porannych mgieł, ul. Cedrowa, ul. Mrozów, ul. Sezamkowa

03.01.2024 od 16:00 (środa)
Bielkowo – Elektrownia , ul. Rolnicza
Bielkowo – Osiedle Bielkowo

04.01.2024 od 16:00 (czwartek)
Bielkowo – ul. Żytnia, ul. Pszeniczna, ul. Nad Stawem, ul. Szkolna 17, ul. Cegielnia, domy przy dawnym DGT
Lublewo – ul. Szkolna, ul. Brzozowa

05.01.2024 od 16:00 (piątek)
Lublewo – ul. Polna (odcinek od ul. Kopernika do ul. Serdecznej)
Lublewo – ul. Polna (od ul. Serdecznej do końca), ul. Serdeczna, ul. Cicha

08.01.2024 od 16:00 (poniedziałek)
Lublewo –Kościelna, ul. Krótka, ul. Kopernika, ul. Polna (odcinek od ul. Szkolnej do ul. Kopernika), ul. Jaśkowa
Lublewo – ul. Słoneczna

09.01.2024 od 16.00 (wtorek)
Lublewo – ul. Wybickiego (lewa strona w kierunku Kolbud) od kościoła, ul. Zielona
Lublewo – ul. Wybickiego (prawa strona w kierunku Kolbud) od ul. Bukowej do ul. Wojska Polskiego

10.01.2024 od 16.00 (środa)
Lublewo – ul. Wybickiego (od ul. Bukowej w stronę Gdańska [lewa strona] do sklepu Biedronka) , ul. Bukowa, ul. Dojazdowa
Lublewo – ul. Wybickiego (od ul. Słonecznej do końca w stronę Kolbud [prawa strona]

11.01.2024 od 16.00 (czwartek)
Lublewo – ul. Konwaliowa, ul. Bławatkowa, ul. Kaczeńce
Lublewo – Łąkowa (prawa strona), ul. Sosnowa, ul. Akacjowa

12.01.2024 od 16.00 (piątek)
Lublewo – ul. Łąkowa (lewa strona), ul. Wierzbowa, ul. Kalinowa
Lublewo – ul. Kwiatowa, ul. Makowa, ul. Hetmana Paca

13.01.2024 od 13.00 (sobota)
Lublewo – ul. Wrzosowa, ul. Skowronków, ul. Jaskółcza, ul. Pięciu Stawów, ul. Ks. Orszulika
Lublewo – ul. Narcyzowa, ul. Malwowa

14.01.2024 od 13.00 (niedziela)
Lublewo – ul. Przyjazna, ul. Zapole, ul. Przytulna, ul. Spokojna
Lublewo – ul. Wojska Polskiego

15.01.2024 od 16.00 (poniedziałek)
Bąkowo – ul. Wybickiego (lewa strona w kierunku Gdańska) ul. Wybickiego 16, (bloki oprócz 2)
Bąkowo – ul. Wybickiego (prawa strona w kierunku Gdańska – od przedszkola), ul. Żurawia, ul. Porannej Rosy, ul. Pogodnych Poranków

16.01.2024 od 16.00 (wtorek)
Bąkowo – ul. Wieczornych Mgieł, ul. Szczęśliwa
Bąkowo – ul. Urokliwa, ul. Zorzy, ul. Teligi, ul. Maciejewicza, ul. Jurkiewicza, ul. Deyczakowskiego

18.01.2024 od 16.00 (czwartek)
Bąkowo – (od 16.00) ul. Wybickiego 2, ul. Sowia
Bąkowo – (od 16.00) Bursztynowa Osada, ul. Jaskółki

19.01.2024 od 16.00 (piątek)
Bąkowo – Sarnia Dolina: ul. Kasztanowa, ul. Dębowa
Bąkowo – Sarnia Dolina: ul. Jaśminowa, ul. Olchowa

20.01.2024 od 13.00 (sobota)
Bąkowo – Osiedle Harmonia Park
Bąkowo – Pozostałe Osiedla AM Projekt -Na zgłoszenie chęci przyjęcia kolędy
(telefonicznie, email, osobiście w kościele)

21.01.2024 od 13.00 (niedziela)
Jankowo Gd. – ul. Ogrodowa, Bursztynowe Wzgórza, ul. Jankowska, ul. Rzemieślnicza, ul. Wodna
Jankowo Gd. – ul. Szafirowa, ul. Turkusowa, ul. Opalowa, ul. Krzemowa

22.01.2024 od 16.00 (poniedziałek)
Jankowo Gd. – ul. Conradiego, ul. Sportowa, przy Rondzie
Jankowo Gd. – ul. Parkowa, ul. Leszczynowa, ul. Malachitowa, ul. Jantarowa

23.01.2024 od 16.00 (wtorek)
Jankowo Gd. – ul. Mokra
Jankowo Gd. – ul. Agatowa

24.01.2024 od 16.00 (środa)
Jankowo Gd. – ul. Podgórna (do ul. Lawendowej), ul. Chabrowa, ul. Tulipanowa, ul. Krokusowa, ul. Maki, ul. Lawendowa ( Bez ul. Daliowej i Hiacyntowej)
Jankowo Gd. – ul. Podgórna (od ul. Lawendowej do końca), ul. Borówkowa, ul. Modra, ul. Zielona, ul. Niebieska, ul. Żółta, ul. Biała, ul. Malinowa

25.01.2024 od 16.00 (czwartek)
Jankowo Gd. – ul. Straszyńska do nr 30
Jankowo Gd. – ul. Straszyńska (od końca do nr 31)

26.01.2024 od 16.00 (piątek)
Jankowo Gd. – ul. Daliowa
Jankowo Gd. – ul. Hiacyntowa

27.01.2024 od 13.00 (sobota)
Kolęda dodatkowa na zgłoszenie dla osób, które nie mogły przyjąć
w wyznaczonym terminie.

Kolęda 2024 – zapisy

 


23.07.2023 r.


08.05.2023 r.


03.05.2023 r.

Odpust parafialny

03 maja 2023 – Odpust ku czci Matki Bożej Królowej Polski
Fotografie wykonała Pani Marta Papis


08.04.2023 r.


26.03.2023 r.


08.01.2023 r.

Plan Kolędy

09.01.2023 (Poniedziałek)
Bielkowo – ul. Szkolna (lewa strona, bloki bez nr 17)
Bielkowo – ul. Szkolna (prawa strona), ul. Porannych mgieł, ul. Cedrowa, ul. Mrozów, ul. Sezamkowa

10.01.2023 (Wtorek)
Lublewo – ul. Wybickiego (lewa strona w kierunku Kolbud), ul. Zielna, ul. Ptasia
Lublewo – ul. Wybickiego (prawa strona w kierunku Kolbud) od ul. Bukowej do ul. Wojska Polskiego

11.01.2023 (Środa)
Lublewo – ul. Wybickiego (od ul. Bukowej w stronę Gdańska [lewa strona] do sklepu Biedronka) , ul. Bukowa, ul. Dojazdowa
Lublewo – ul. Wybickiego (od ul. Słonecznej do końca w stronę Kolbud [prawa strona], ul. Słoneczna

12.01.2023 (Czwartek)
Lublewo – ul. Kościelna, ul. Krótka, ul. Kopernika, ul. Polna (odcinek od ul. Szkolnej do ul. Kopernika), ul. Jaśkowa
Lublewo – ul. Szkolna, ul. Brzozowa

13.01.2023 (Piątek)
Lublewo – ul. Polna (odcinek od ul. Kopernika do ul. Serdecznej)
Lublewo – ul. Polna (od ul. Serdecznej do końca), ul. Serdeczna, ul. Cicha

14.01.2023 (sobota) od 12.00!!!
Bielkowo – ul. Rolnicza
Bielkowo – Osiedle Bielkowo

15.01.2023 (niedziela) od 14.00
Lublewo – ul. Przyjazna, ul. Zapole, ul. Przytulna, ul. Spokojna
Lublewo – ul. Wojska Polskiego

16.01.2023 (poniedziałek)
Lublewo – ul. Wrzosowa, ul. Skowronków, ul. Jaskółcza, ul. Pięciu Stawów, ul. Ks. Orszulika
Lublewo – ul. Narcyzowa, ul. Malwowa

17.01.2023 (wtorek)
Lublewo – ul. Konwaliowa, ul. Bławatkowa, ul. Kaczeńce
Lublewo – Łąkowa (prawa strona), ul. Sosnowa, ul. Akacjowa

18.01.2023 (środa)
Lublewo – ul. Łąkowa (lewa strona), ul. Wierzbowa, ul. Kalinowa
Lublewo – ul. Kwiatowa, ul. Makowa, ul. Hetmana Paca

19.01.2023 (czwartek)
Zgłoszone domy z Osiedli AM Projekt w Bąkowie

„Kolęda dodatkowa” – prosimy o zgłoszenia rodzin, które nie mogły przyjąć kolędy w wyznaczonym terminie


7.01.2023 r.

Relacja z Orszaku Trzech Króli 6 stycznia 2023 r.

Lublewo – Kolbudy

 

 


31.12.2022 r.

Plan Kolędy

02.01.2023 (poniedziałek)
Bielkowo – Elektrownia , Jankowo Gd. – ul. Daliowa, ul. Hiacyntowa
Bielkowo – ul. Żytnia, ul. Pszeniczna, ul. Nad Stawem, ul. Szkolna 17, ul. Cegielnia, domy przy dawnym DGT

03.01.2023 (wtorek)
Bąkowo – ul. Wybickiego 16, bloki oprócz 2, ul. Wybickiego (lewa strona w kierunku Gdańska)
Bąkowo – ul. Wybickiego (prawa strona w kierunku Gdańska – od przedszkola), ul. Żurawia, ul. Porannej Rosy, ul. Pogodnych Poranków

04.01.2023 (środa)
Bąkowo – ul. Wieczornych Mgieł, ul. Szczęśliwa
Bąkowo – ul. Urokliwa, ul. Zorzy, ul. Teligi, ul. Maciejewicza, ul. Jurkiewicza, ul. Deyczakowskiego

05.01.2023 (czwartek)
Bąkowo – Sarnia Dolina: ul. Kasztanowa, ul. Dębowa
Bąkowo – Sarnia Dolina: ul. Jaśminowa, ul. Olchowa

06.01.2023 (piątek)
Bąkowo – (od 16.00) ul. Wybickiego 2, ul. Sowia
Bąkowo – (od 16.00) Bursztynowa Osada, ul. Jaskółki

07.01.2023 (sobota)
Jankowo Gd. – ul. Ogrodowa, Bursztynowe Wzgórza, ul. Jankowska, ul. Rzemieślnicza, ul. Wodna
Jankowo Gd. – ul. Szafirowa, ul. Turkusowa, ul. Opalowa, ul. Krzemowa

 


20.11.2022 r.

https://www.diecezja.gda.pl/

Stanowisko Rady Stałej KEP wobec działań Jana Pawła II odnoszących się do przestępstw seksualnych wobec małoletnich

W przestrzeni publicznej coraz częściej słyszymy pytania o postawę Jana Pawła II wobec dramatu wykorzystywania seksualnego osób małoletnich i bezbronnych przez duchownych, a także o sposób reagowania na tego rodzaju przestępstwa podczas jego pontyfikatu. Coraz głośniej stawiana jestteza, że Papież nie podchodził właściwie do tego rodzaju czynów i niewiele robił, aby ten problem rozwiązać, a nawet go ukrywał. Wydaje się, że panuje swego rodzaju moda na formułowanie tego typu opinii. Wpisuje się to w próby podważenia autorytetu Jana Pawła II, a nawet zakwestionowania jego świętości, potwierdzonej w procesie beatyfikacyjnym i kanonizacyjnym. W  konsekwencji stanowi to usiłowanie pomniejszenia znaczenia tego wyjątkowego pontyfikatu dla Kościoła, świata, kultury i człowieka.

Medialny atak na św. Jana Pawła II i jego pontyfikat znajduje także swoją przyczynę w nastawieniu do jego nauczania, wyrażonego chociażby w takich encyklikach, jak Redemptorhominis czy Veritatis splendor, a także w głoszonej przez niego teologii ciała, co  nie odpowiada współczesnym ideologiom propagującym hedonizm, relatywizm i nihilizm moralny.

W tej sytuacji uczciwe szukanie prawdy i dawanie jej świadectwa jest obowiązkiem każdego prawego sumienia. Spojrzenie na działania Jana Pawła II powinno uwzględniać kontekst historyczny i ówczesny stan wiedzy, a także uwarunkowania, w jakich on żył. Były one naznaczone przede wszystkim następstwami rewolucji kulturowej 1968 roku, odrzucającej obiektywne kryteria moralności i osobowej odpowiedzialności. Powszechnie głoszono, zwłaszcza w środowiskach uniwersyteckich Zachodu, że wszystko ma tę samą wartość i że, w konsekwencji, nie istnieje odtąd żadna różnica między dobrem i złem, prawdą i fałszem, pięknem i brzydotą. Obecnie pojawiają się nowe ideologie, które są spuścizną rewolucji 1968 roku. Podważają one chrześcijańską antropologię, której podstawową prawdą jest stworzenie człowieka przez Boga,jako kobietę i mężczyznę, na Jego obraz i podobieństwo. W sposób oczywisty walka z chrześcijańską wizją człowieka łączy się z próbami podważania wielkiego autorytetu, jakim na całym świecie cieszy się św. Jan Paweł II, który z ogromną mocą głosił tę wizję na wszystkich współczesnych mu areopagach.

Starając się zrozumieć podejście Jana Pawła II do problemu wykorzystywania seksualnego małoletnich, pragniemy pokazać konsekwentnie podejmowane przez niego działania. 

  1. Już w początkach pontyfikatu w wprowadzonym przez Jana Pawła II w 1983 roku nowym „Kodeksie Prawa Kanonicznego”jednoznacznie zobligowano przełożonych kościelnych do karania sprawiedliwą karą członków kleru, będących sprawcami wykorzystania seksualnego małoletnich, nie wyłączając wydalenia ich ze stanu duchownego.

W 1992 roku Jan Paweł II ogłosił „Katechizm Kościoła Katolickiego”, który w artykule 2389 stwierdza, że „nadużycia seksualne popełniane przez dorosłych na dzieciach lub młodzieży powierzonych ich opiece” są grzechem, będącym „jednocześnie gorszącym zamachem na integralność fizyczną i moralną młodych, którzy będą nosić jego piętno przez całe życie, oraz pogwałceniem odpowiedzialności wychowawczej”.

  1. Prawdopodobnie pierwszy poważny sygnał o przestępstwach seksualnych popełnianych przez duchownych na szkodę osób małoletnich dotarł do Jana Pawła II z Kościoła w Stanach Zjednoczonych w 1985 roku za pośrednictwem nuncjusza apostolskiego w Waszyngtonie. Była to analiza dotycząca nieskuteczności dotychczasowych działań Kościoła w USA wobec sprawców wspomnianych przestępstw. O rzeczywistej skali tego zjawiska nie miano jednak wtedy pełnego wyobrażenia.
  2. Podczas wizyty ad limina episkopatu USA w 1993 roku Jan Paweł II zauważył, że biskupi nie byli jednomyślni w stosowaniu prawa karnego w odniesieniu do przestępstw seksualnych popełnianych przez duchownych. Dominowała tendencja do minimalizowania znaczenia prawa karnego w życiu wspólnoty kościelnej, a istniejące narzędzia prawne często nie były stosowane. Nie uświadamiano sobie również tego, jak głębokie i szkodliwe dla psychiki ofiar mogą być skutki tych przestępstw. W tym samym bowiem czasie w skali światowej rosły w siłę ruchy domagające się legalizacji pedofilii.

Po tej wizycie w liście do biskupów amerykańskich Jan Paweł IInapisał: „kanoniczne kary, które są przewidziane za niektóre przestępstwa i wyrażają społeczną dezaprobatę wobec zła, są w pełni uzasadnione. Pomagają one zachować wyraźne rozróżnienie między dobrem a złem, przyczyniają się do moralnego zachowania, a także tworzą właściwą świadomość wagi popełnionego zła”.

W drugiej części tego listu Jan Paweł II przestrzegał przed traktowaniem zła moralnego jako okazji do sensacji. „Zło rzeczywiście może być sensacyjne, ale sensacyjność wokół niego jest zawsze niebezpieczna dla moralności” – pisał. Możliwe, że ten sposób myślenia Papieża był pewną konsekwencją wynikającą z jego polskich bolesnych doświadczeń, gdy pod rządami komunistów mass media były niejako urzędowo wrogie wobec Kościoła i częstokroć pojawiające się w niej informacje były po prostu kłamstwami i oszczerstwami. Postawa nieufności i niedowierzania wobec pojawiających się zarzutów dotyczących duchownych była zatem w dużej mierze uzasadniona, tym bardziej że w systemie komunistycznym były one często sposobem dyskredytowania pozycji i działania Kościoła oraz okazją do werbowania współpracowników spośród duchowieństwa.

  1. Wydaje się, że w okresie od połowy lat osiemdziesiątych do połowy lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku skandal wykorzystania seksualnego rysował się dla Jana Pawła II głównie jako problem Kościoła w Stanach Zjednoczonych i w krajach anglosaskich. Dlatego w 1994 roku wydał on indult dla Kościoła w USA, którego celem było zapewnienie większej ochrony dzieci i młodzieży poprzez uzgodnienie przepisów kościelnych z prawem amerykańskim. Dokument tenpodniósł wiek ochrony osób małoletnich z 16 do 18 lat i wydłużył okres przedawnienia przestępstw wykorzystania seksualnego małoletnich do 10 lat od ukończenia 18. roku życia przez osobę skrzywdzoną. Dwa lata później, w 1996 roku, Papież wydał podobny indult dla Kościoła w Irlandii, skąd również zaczęły napływać informacje o przestępstwach seksualnych popełnionych przez duchownych.

Świadomość Papieża dotycząca skali i skutków tych przestępstw wzrastała zatem wraz z upływem lat. Stawało się dla niego coraz bardziej jasne, że biskupi i wyżsi przełożeni zakonni nie podejmowali adekwatnych i przewidzianych prawem działań oraz że nie radzili sobie z ich stosowaniem.

  1. Dlatego, pomimo posoborowych tendencji decentralizacyjnych, w 2001 roku Jan Paweł II wydał dokument Sacramentorumsanctitatis tutela dla całego Kościoła. Dziecko zostało w nim ukazane jako jeden z największych skarbów, któryza wszelką cenę należy chronić. Krzywda wyrządzona dziecku w sferze seksualnej została uznana za jedno z najcięższych przestępstw kościelnych i zrównana z profanacją Najświętszego Sakramentu czy złamaniem tajemnicy spowiedzi. Aby uniknąć bagatelizowania tych przestępstw w ramach Kościołów lokalnych, Papież na mocy tego dokumentu ustanowił jurysdykcję Stolicy Apostolskiej nad wszystkimi przypadkami wykorzystania seksualnego małoletnich od momentu uprawdopodobnienia się przestępstwa i nakazał jego zgłoszenie do Kongregacji Nauki Wiary. Odtąd postępowania karne prowadzone w tych sprawach zostały zarezerwowane Stolicy Apostolskiej i po dzień dzisiejszy pozostają pod jej ścisłą kontrolą. Decyzja ta pokazała, że Jan Paweł II zdał sobie sprawę ze skali i globalnego charakteru kryzysu spowodowanego wykorzystaniem seksualnym dzieci i młodzieży. Ta zmiana w stosowaniu i egzekwowaniu prawa była prawdziwie bezprecedensowa. Z perspektywy czasu widać, że okazała się ona punktem przełomowym w walce Kościoła z przestępstwami seksualnymi we własnych szeregach.W ślad za tymi decyzjami Jana Pawła II Stolica Apostolska zobowiązała wszystkie Episkopaty do wprowadzenia szczegółowych norm postępowania w takich przypadkach, przy równoczesnym respektowaniu prawa świeckiego.
  2. Przejawem wzrastającej świadomości Papieża było jego przemówienie do kardynałów amerykańskich w kwietniu 2002 roku podczas spotkania, które było bezpośrednim następstwem fali ujawnień przestępstw wobec dzieci i małoletnich dokonanych przez osoby duchowne, sprowokowanej przez serię artykułów zamieszczonych w dzienniku „Boston Globe”. Dokonując diagnozy kryzysu,Jan Paweł II wskazał na ból osób zranionych przestępstwem. Ofiary nadużyć oraz ich rodziny zapewnił o „swojej głębokiej solidarności i trosce”.Zaznaczył przy tym, że zmierzenie się z tymi bolesnymi skutkami musi odmienić Kościół i uczynić go bardziej świętym. Podkreślił też, że kto krzywdzi młodych, jest tej świętości zaprzeczeniem i że „w kapłaństwie i życiu zakonnym nie ma miejsca dla tych, którzy krzywdziliby małoletnich”. Za istotną część problemu uznał też fakt, że „wielu czuje się zranionych sposobem podejścia hierarchów do tych przestępstw” oraz ich „decyzjami, które w skutkach okazały się błędne”. Podana przez Papieża diagnoza kryzysu jest zatem jasna, a kierunek działań, które mają uzdrowić sytuację – jednoznaczny.
  3. Z przedstawionych działań Jana Pawła II wobec ujawniającego się coraz wyraźniej kryzysu wyłania się obraz Pasterza, który odważnie i zdecydowanie pragnął się z nim zmierzyć, będąc równocześnie świadomy, że kryzys ten może zagrozić zdolności Kościoła do właściwego pełnienia jego misji w świecie. Papież doszedł do wniosku, że tylko „Kościół, stawiający czoła problemowi wykorzystywania z jasnością i determinacją” może również pomóc społeczeństwu przeciwstawić się pladze przestępstw seksualnych wobec małoletnich i bezbronnych. Widząc, że wobec tego problemu punktowe odpowiedzi nie są wystarczającym rozwiązaniem, w 2001 rokuPapież podjął decydujący krok i zmienił prawo, które stało się narzędziem dla całego Kościoła. Tą zmianą uruchomił proces oczyszczania Kościoła, kontynuowany przez jego następców: papieży Benedykta XVI i Franciszka.

Usiłując dzisiaj zrozumieć ówczesną sytuację, trzeba też uwzględnić dominującą wtedy także w Kościele mentalność dyskrecji. Jeśli więc nawet podejmowano jakieś działania, to jednocześnie panował lęk i opór przed ich transparentnym komunikowaniem.

Ponadto lektura raportu Stolicy Apostolskiej dotyczącego byłego kard. TheodoraMcCarricka każe stawiać pytania o to, w jakim stopniu Jan Paweł II był rzetelnie informowany przez powołane do tego organy, a w jakim stopniu pewne decyzje były podejmowane bez jego wiedzy na innych szczeblach władzy, zgodnie z kompetencjami. W każdym razie raport nt. McCarrica nie pokazuje jakiegokolwiek „tuszowania” czy „zamiatania pod dywan” przez Jana Pawła II przestępstw seksualnych, których dopuścili się duchowni.

Próba zrozumienia postawy i działań świętego Jana Pawła II może być dla nas szansą na uświadomienie sobie, że działanie Boże przechodzi przez zwykłe – uwarunkowane kontekstem dziejowym i osobistą historią – człowieczeństwo. Jest także dla nasdrogą do głębszego zrozumienia świętości, która polega na heroicznym przeżywaniu wiary, nadziei i miłości. Papież wielką wrażliwością otaczał każdego człowieka, o czym świadczy jego życie i nauczanie. Ogłoszenie przez Kościół świętości człowieka nie jest stwierdzeniem jego bezgrzeszności, a tym bardziej bezbłędności, lecz uznaniem świadectwa jego więzi z Chrystusem, mimo i na przekór ludzkim ograniczeniom i uwarunkowaniom.

Bezspornym faktem jest, że Jan Paweł II był papieżem, który zgodnie z nabywaną wiedzą podjął zdecydowaną walkę z przypadkami wykorzystywania seksualnego dzieci i małoletnich przez niektórych duchownych oraz wprowadził obowiązujące w całym Kościele normy  rozliczania tego typu przestępstw, podkreślając, że w „stanie kapłańskim i życiu zakonnym nie ma miejsca dla tych, którzy krzywdziliby młodych”. Rozpoczął jakże ważny i kontynuowany do dziś proces oczyszczenia Kościoła w tej sferze.

Jasna Góra, 14 listopada 2022 roku

 


16.10.2022 r.

Fotorelacja z uroczystości wprowadzenia na urząd Proboszcza ks. Rafała Wirkus w niedzielę 09 października 2022 r. podczas Mszy Świętej o godz. 11.00.
Fotografie wykonała Pani Marta Papis

 


18.08.2022 r.

 


07.08.2022 r.

Zaproszenie Arcybiskupa Metropolity Gdańskiego

na święcenia biskupie księdza Piotra Przyborka

dyrektora Wydziału Duszpasterskiego Kurii Metropolitalnej

 

Pobierz dokument


08.05.2022 r.

 

Pobierz dokument


17.04.2022 r.

Słowo Arcybiskupa Metropolity Gdańskiego

do wiernych

 

Pobierz dokument


13.03.2022 r.

List Pasterski Arcybiskupa Metropolity Gdańskiego
w związku z wojną na Ukrainie

 

Pobierz dokument


13.03.2022 r.

Ogłoszenie z Urzędu Gminy dla Parafii

 
„Wielu mieszkańców gminy Kolbudy udzieliło już schronienia przybywającym do naszego kraju, uciekającym przed wojną obywatelom Ukrainy. Serdecznie dziękujemy za okazywaną tak chętnie pomoc i wsparcie.

Sytuacja rozwija się jednak bardzo szybko, a potrzeby systematycznie rosną. Niestety nic nie wskazuje na to, aby
w najbliższym czasie ta trudna sytuacja miała ulec zmianie. Musimy przygotować się na przybycie kolejnych osób
z ogarniętego wojną kraju i wyzwanie zapewnienia im wsparcia przez wiele nadchodzących miesięcy.

Gmina Kolbudy od samego początku konfliktu zbrojnego za naszą wschodnią granicą włącza się w pomoc uchodźcom. Organizowane są zbiórki, dary przekazywane są najbardziej potrzebującym, nasi mieszkańcy goszczą u siebie rodziny
z Ukrainy, gmina udostępnia tymczasowe miejsca schronienia. Musimy przygotowywać się jednak na kolejne wyzwania, jakie stawiane są samorządom w całym kraju.

W tym celu Gmina Kolbudy przystępuje do tworzenia bazy lokali mieszkalnych, w których – w razie nagłej potrzebie – możliwe będzie zakwaterowanie obywateli Ukrainy. Osoby gotowe na udzielenie takiej pomocy proszone są o wysłanie informacji na adres [email protected] Przedstawiciel urzędu gminy wyznaczony do koordynowania akcji skontaktuje się z mieszkańcami którzy prześlą takie zgłoszenie.

Ponadto, informujemy, że w czwartek 17 marca br. o godzinie 18.00 w sali sportowej w szkole w Lublewie Gdańskim odbędzie się spotkanie przedstawicieli samorządu z osobami, które już udzielają pomocy w zakresie zakwaterowania obywateli Ukrainy. Na spotkanie zapraszamy również tych z Państwa, którzy byliby gotowi na udzielenie takiej pomocy w przyszłości. Spotkanie będzie miało charakter informacyjny.”


09.03.2022 r.

Caritas Archidiecezji Gdańskiej

 

JAK WSPIERAĆ PRZYJMOWANYCH UCHODŹCÓW

JAK DORADZAĆ RODZINOM

PRZYJMUJĄCYM UCHODŹCÓW

 

Pobierz dokument


27.02.2022 r.

Apel

Przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski

w związku z inwazją rosyjską na Ukrainę

 

Pobierz dokument